Anton Pavlovich Chekhov

πορτραίτο του Anton Chekhov (1898)

Tις προάλλες φώναξα στο γραφείο μου τη δεσποινίδα Ιουλία, τη δασκάλα των παιδιών. Έπρεπε να της δώσω το μισθό της.

– Κάθισε να κάνουμε το λογαριασμό, της είπα. Θα ‘χεις ανάγκη από χρήματα και συ ντρέπεσαι να ανοίξεις το στόμα σου. Λοιπόν..

– Συμφωνήσαμε για τριάντα ρούβλια το μήνα..

– Για σαράντα.

– Όχι, για τριάντα, το έχω σημειώσει. Εγώ πάντοτε τριάντα ρούβλια δίνω στις δασκάλες. Λοιπόν, έχεις δύο μήνες εδώ..

– Δύο μήνες και πέντε μέρες..

– Δύο μήνες ακριβώς. Το ‘χω σημειώσει.. Λοιπόν, έχουμε εξήντα ρούβλια. Πρέπει να βγάλουμε εννιά Κυριακές.. δε δουλεύετε τις Κυριακές.

Πηγαίνετε περίπατο με τα παιδιά. Έπειτα έχουμε τρεις γιορτές..

Η Ιουλία έγινε κατακόκκινη και άρχισε να τσαλακώνει νευρικά την άκρη του φουστανιού της, μα δεν είπε λέξη.

– Τρεις γιορτές.. μας κάνουν δώδεκα ρούβλια το μήνα. Ο Κόλιας ήταν άρρωστος τέσσερις μέρες και δεν του έκανες μάθημα. Μονάχα με τη Βαρβάρα ασχολήθηκες.. Τρεις μέρες είχες πονόδοντο και η γυναίκα μου σου είπε να αναπαυτείς μετά το φαγητό. Δώδεκα και εφτά δεκαεννιά. Αφαιρούμε, μας μένουν.. Χμ! σαράντα ένα ρούβλια.. Σωστά;

Το αριστερό μάτι της Ιουλίας έγινε κατακόκκινο και νότισε. Άρχισε να τρέμει το σαγόνι της. Την έπιασε ένας νευρικός βήχας, έβαλε το μαντίλι στη μύτη της, μα δεν έβγαλε άχνα.

– Την παραμονή της πρωτοχρονιάς έσπασες ένα φλιτζάνι του τσαγιού με το πιατάκι του. Βγάζουμε δύο ρούβλια.. Το φλιτζάνι κάνει ακριβότερα γιατί είναι οικογενειακό κειμήλιο, μα δεν πειράζει. Τόσο το χειρότερο! Προχωρούμε! Μια μέρα δεν πρόσεξες τον Κόλια, ανέβηκε ο μικρός στο δέντρο και έσκισε το σακάκι του. Βγάζουμε άλλα δέκα ρούβλια.. Άλλη μια μέρα που δεν πρόσεχες, έκλεψε μια καμαριέρα τα μποτάκια της Βαρβάρας. Πρέπει να ‘χεις τα μάτια σου τέσσερα, γι’ αυτό σε πληρώνουμε.. Λοιπόν, βγάζουμε άλλα πέντε ρούβλια. Στις δέκα του Γενάρη σε δάνεισα δέκα ρούβλια..

– Όχι, δεν έγινε τέτοιο πράμα. μουρμούρισε η Ιουλία.

– Το ‘χω σημειώσει!

– Καλά..

– Βγάζουμε είκοσι επτά ρούβλια, μας μένουν δεκατέσσερα.

Τα μάτια της Ιουλίας γέμισαν δάκρυα. Κόμποι ιδρώτα γυάλιζαν πάνω στη μύτη της. Κακόμοιρο κορίτσι!

– Μα εγώ μια φορά μονάχα δανείστηκα χρήματα. Μονάχα τρία ρούβλια, από την κυρία, μουρμούρισε η Ιουλία και η φωνή της έτρεμε.. Αυτά είναι όλα όλα που δανείστηκα.

– Μπα; Και γω δεν τα είχα σημειώσει αυτά. Λοιπόν, δεκατέσσερα έξω τρία, μας μένουν έντεκα. Πάρε τα χρήματά σου, αγαπητή μου!

Τρία.. τρία, τρία.. ένα και ένα.. Πάρ’ τα..

Και της έδωσα έντεκα ρούβλια. Τα πήρε με τρεμουλιαστά δάχτυλα και τα έβαλε στην τσέπη της.

– Ευχαριστώ, ψιθύρισε.

Πετάχτηκα ορθός και άρχισα να βηματίζω πέρα δώθε στο γραφείο. Με έπιασαν τα δαιμόνια μου.

– Και γιατί με ευχαριστείς;

– Για τα χρήματα.

– Μα, διάολε, εγώ σε έκλεψα, σε λήστεψα! Και μου λες κι ευχαριστώ;

– Οι άλλοι δε μου ‘διναν τίποτα!

– Δε σου ‘διναν τίποτα. Φυσικά! Σου έκανα μια φάρσα για να σου γίνει σκληρό μάθημα. Πάρε τα ογδόντα σου ρούβλια! Τα είχα έτοιμα στο φάκελο! Μα γιατί δε φωνάζεις για το δίκιο σου; Γιατί στέκεσαι έτσι σαν χαζή; Μπορείς να ζήσεις σ’ αυτό τον κόσμο αν δεν πατήσεις λίγο πόδι, αν δε δείξεις τα δόντια σου; Γιατί είσαι άβουλη;

Μουρμούρισε μερικά ευχαριστώ και βγήκε.

Anton Pavlovich Chekhov. Διηγήματα.

* Ο Anton Pavlovich Chekhov γεννήθηκε το 1860 στη Ρωσία. Σπουδαίος συγγραφέας, επηρέασε σε μέγιστο βαθμό την παγκόσμια λογοτεχνία και την θεατρική δραματουργία με το έργο του. Από τα φοιτητικά του χρόνια ξεκίνησε να δημοσιεύει μικρά διηγήματα και το 1888 του απονέμεται το βραβείο Πούσκιν. Εξασκώντας το επάγγελμα του ιατρού, το οποίο εκλαμβάνει ο ίδιος ως λειτούργημα, επισκέπτεται μεγάλο μέρος της Ρωσικής ενδοχώρας. φτάνοντας μέχρι τη νήσο Σαχαλίνη, και βιώνει την δύσκολη καθημερινότητα των κατοίκων, που αν και θεωρητικά ελεύθεροι, εξαιτίας της κατάργησης της δουλοπαροικίας, ζούσαν ακόμα στη φτώχεια και την αμάθεια.

Μέσα του γεννιέται μια έντονη ανησυχία για το κοινωνικό γίγνεσθαι στον τόπο του, και αυτό αντικατοπτρίζεται στο «Στοιχειό του δάσους» που γράφει το 1889, και το οποίο λογοκρίνεται. Το 1898 γράφει τον «Γλάρο», το 1899 τον «Θείο Βάνια», το 1901 τις «Τρεις Αδελφές» και το 1904 τον «Βυσσινόκηπο». Μέσα σε έξι χρόνια, προσέφερε τέσσερα διαμάντια για τον παγκόσμιο πολιτισμό και έφυγε από τη ζωή αφήνοντας πολύτιμη παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές. Τα θεατρικά του έργα έχουν παιχτεί αμέτρητες φορές σε όλο τον κόσμο.

Advertisements